.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, januari 10, 2009

Stoeiende tijgers beste krantenfoto 2008

Een plaat van twee stoeiende tijgers in een opvangtempel voor tijgers in Thailand is de beste krantenfoto van 2008. Dat bepaalde de Krantenfoto Kinderjury zaterdag. De foto van het internationale fotopersbureau EPA werd gemaakt door Olivier Matthys.

De foto is gemaakt bij een tempel waarvan de monniken zich hebben toegelegd op de opvang van tijgers waarvan de moeders zijn gedood. "Van sommige foto's vonden wij het heel belangrijk dat ze in de krant stonden, maar die vonden we minder mooi", aldus een van de juryleden.

De jury bestond uit 24 leerlingen uit de groepen 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland. In drie ronden kozen zij de beste foto uit tachtig platen in vijf categorieën.

De fotoselectie was samengesteld uit inzendingen van de beeldredacties van bijna alle landelijke en regionale dagbladen. De winnende foto was ingestuurd door het Nederlands Dagblad.

Het was de 24e editie van de Krantenfoto Kinderjury, georganiseerd door de Stichting Krant in de Klas en het Algemeen Nederlands Persbureau. De verkiezing werd gehouden bij het ANP in Rijswijk.

Bron: ANP.

vrijdag, januari 09, 2009

Zilveren Camera in NOVA

Simon E. Smit (95) is de oudste, nog levende winnaar van de Zilveren Camera. Hij noemt zichzelf de pionier van de fotojournalistiek. Nieuws- en actualiteitenprogramma NOVA sprak met hem naar aanleiding van 60 jaar Zilveren Camera. Ook aan het woord komen Hans Kouwenhoven, voorzitter van de Stichting Zilveren Camera, en Martijn Beekman, winnaar van de Zilveren Camera 2007 en genomineerd voor 2008. Op zaterdag 17 januari is de uitzending te zien, een dag voor de uitreiking van de 60ste Zilveren Camera.

Simon E. Smit was de eerste fotograaf die de straat op ging om het nieuws te zoeken. Hij kwam altijd nieuws tegen. Geen hard nieuws maar nieuws van de minuut, zoals hij het zelf noemt. In augustus 1955 fotografeerde hij twee nonnen die vanaf het dak van het klooster de Taptoe Delft gadeslaan. Het leverde hem de Zilveren Camera van dat jaar op. Twee jaar later won hij de prijs voor de foto met de blinde man die uit het water wordt gered. In het jubileumboek zegt hij: `Tja, dat was wat. Ik liep op de Veenkade in Den Haag, vraagt een man me de weg. Ik vertel hoe hij moet lopen, kijk 'm nog even na en zie dan aan zijn tas en stok dat hij blind is. Kort daarna hoor ik achter me om hulp roepen en veel lawaai en geschreeuw. Was die man rechtdoor in het water ingelopen.'

Beroemd is ook zijn foto waarop Juliana en Bernhard op een tandem fietsen. Het paar dankte na afloop van de fotosessie Simon Smit hartelijk voor de tandem. Maar Smit moest de gehuurde tandem binnen een half uur terugbrengen.

In de uitzending kiest Hans Kouwenhoven een aantal winnende foto's uit de afgelopen 60 jaar. Hij haalt herinneringen op aan de veranderingen in de fotografie en dus ook aan de wijze van inzenden. Bij de eerste keer dat digitale inzendingen waren toegestaan zette een van de inzenders zijn computer op tafel met de mededeling dat hij geen idee had hoe hij de foto's er uit kreeg.

NOVA wordt uitgezonden op zaterdag (17 januari) vanaf 22.15 uur op Nederland 2.

donderdag, januari 08, 2009

Fotografen krijgen ‘wurgcontract’ Telegraaf

Freelancefotografen die voor de Telegraaf Media Groep werken hebben een ‘wurgcontract’ ontvangen waarin exclusiviteit wordt bedongen en de opdrachtgever het recht krijgt materiaal onbeperkt en op alle denkbare platforms te gebruiken.

Fotograaf Bastiaan Miché zegt te hopen dat het ‘wurgcontract’ onder druk van de NVJ van tafel gaat. ‘Ze betalen al bijna niks bij TMG en nu mag ook nog eens alles worden doorgeplaatst. Ook zijn er een concurrentie- en exclusiviteitsbeding in het contract opgenomen. Lastig, want ik werk voor alle kranten in het Gooi; de enige manier om als fotograaf nog iets te kunnen verdienen.’

Volgens Miché zou de eis van exclusiviteit alleen redelijk zijn als TMG ‘een dijk van een vergoeding’ betaalt. ‘Maar ik krijg slecht 18 euro per foto (exclusief BTW) en bij herplaatsingen krijg ik niks.’

Lees meer bij De Journalist (met talrijke reacties).

Hollandse Hoogte wikt en weegt het lot van Jans

Woensdag is er bij Hollandse Hoogte overleg geweest over een aantal foto’s van Jean-Pierre Jans waar ook NIDF-expert Eduard de Kam aanwezig was.

Zorgvuldigheid vereist dat die conclusies ook worden besproken met de betrokkene om zijn mening te horen. Hollandse Hoogte hecht aan hoor en wederhoor.

Bron: Hollandse Hoogte.

dinsdag, januari 06, 2009

Mooie fotografie-documentaires te koop bij Volkskrant

The Impassioned Eye - Henri Cartier-Bresson
The Impassioned Eye is een portret van legende Henri Cartier-Bresson, in zijn tijd een grootheid en wordt nu beschouwd als de grootvader van het huidige fotojournalisme.

Riviera Cocktail - Edward Quinn
Het werk van fotograaf Edward Quinn staat centraal in Riviera Cocktail, waarin een portret wordt geschetst van het glamoureuze leven aan de Franse Rivièra in de jaren vijftig.

Manufactured Landscapes - Edward Burtynsky
De documentaire Manufactured Landscapes volgt fotograaf Edward Burtynsky op zijn reis naar China, waar hij foto’s maakt van ‘manufactured landscapes’, landschappen die aangetast zijn door vervuiling. Zijn foto’s strelen het oog en roepen tegelijkertijd vragen op over onze eigen verantwoordelijkheid.

Life through a lens - Annie Leibovitz
Life through a Lens biedt een interessante kijk op het leven en werk van de wereldberoemde fotografe Annie Leibovitz, gezien door de ogen van haar zuster, filmregisseuse Barbara Leibovitz.

4 dvd's, samen voor € 19,95.
Bijkomende verzendkosten € 1,95.

Bestel bij de Volkskrant webwinkel.

Nominaties Zilveren Camera bekend

Bekijk de nominaties op de website van Zilveren Camera.

Trouw over Zilveren Camera en beeldmanipulatie

Het dagblad Trouw schrijft dinsdag over fotomanipulatie naar aanleiding van de nieuwste editie van de Zilveren Camera, de competitie voor Nederlandse fotojournalisten die elk jaar steevast voor een hoop rumoer zorgt:

Juryleden van de Zilveren Camera kregen een cursus digitale manipulatie herkennen. Niet voor niets. Opgefokte kleuren en soms een donkerder achtergrond, meer zijn de ingezonden foto's niet gemanipuleerd, denkt de jury van de Zilveren Camera en de Fotojournalist van het Jaar. Maar bij het doornemen van de achtduizend foto's moesten ze bij menig vogeltje lachen - is dat er ingeplakt of niet?

En de commentaren van twee betrokkenen:

Werry Crone, secretaris Zilveren Camera en Trouw-fotograaf:

"Kleuren wat vetter maken of een lucht wat dreigender mag. Maar je moet geen dingen weghalen of in foto's laten opduiken die er niet waren. Ook enscenering is uit den boze. Met manipulatie bezoedel je het vak. De foto's moeten een stukje van de werkelijkheid zijn, op het moment dat je daar was."

Jean-Pierre Jans, gevallen fotoplakker van de Volkskrant:

"De nieuwste camera's vangen zes beelden per seconde. Wat is dan het beslissende moment? Als je de beste beelden uit de zes samenvoegt, heb je alsnog die ene, beslissende seconde."

Slik. Lees het nog maar een paar keer, het staat er echt.

Ongelooflijk. Eerst regelrechte ontkenning, vervolgens dat idiote verhaal over die neefjes, en nu staat hij zijn manipulaties glashard te verdedigen met de kromste redenering uit de geschiedenis van de fotografie.

Tenslotte, een tipje van de sluier voor wat betreft de competitie van dit jaar: Gerald van Daalen is genomineerd in de categorie Binnenlands Nieuws met een foto van marcherende Oranjefans in Zwitserland.

maandag, januari 05, 2009

Pete Souza wordt Obama's fotograaf

Fotojournalist Pete Souza is door aanstaand president Barack Obama benoemd tot officieel Witte Huisfotograaf. Het is een vertrouwde werkplek voor Souza, die dezelfde baan al eens vervulde onder president Reagan. Vorig jaar publiceerde Souza het boek The Rise of Barack Obama.

In oktober 2008 gaf Souza in PDN advies aan de toen nog onbekende aanstaande Witte Huisfotograaf. Hij mag nu zijn eigen adviezen gaan opvolgen.

Bekijk een video over het boek bij PDN.


Kodak blijft investeren in film

The Ektar 100 comes in a little yellow box, like generations of Eastman Kodak Co. camera film before it.A fine-grain film aimed particularly at nature and travel photographers, Ektar 100 was launched in October, and batches of it are churned out regularly.

Little yellow boxes of camera film were long the building blocks of Kodak — which in turn was the major force in the Rochester area economy for much of the 20th century. But between 2004 and 2007, Kodak spent $2 billion in cash and took $3.3 billion in restructuring charges as it shed 27,000 jobs, demolished numerous manufacturing buildings and worked to remake itself into a digital imaging business.

Yet even as sales of Kodak's consumer and professional camera films continue their rapid spiral downward due to digital photography, the company continues to invest in new lines of films and the revamping of others. And the company remains steadfast that camera film will continue to be a part of its business, though admittedly increasingly a niche product.

"You come back in 10 years, there will be a film business here," said Joel T. Proegler, general manager of film capture and a vice president in Kodak's film, photofinishing and entertainment group. "It'll be smaller. Maybe there will be a bigger space between innovations."

Kodak's film business doesn't come cheap. The company would not say what kind of costs come with putting out a product such as the Ektar 100. But for the company's third quarter of 2008, ending Sept. 30, its film, photofinishing and entertainment group spent $11 million on research and development, as well as $93 million on operating that group.

Lees meer in de Democrat and Chronicle.

New York Times: gesprek over oorlogsfotografie in Irak

In late October Joao Silva, Max Becherer and Franco Pagetti, three highly experienced photographers who have covered every phase of the Iraq conflict, came together in the Baghdad Bureau of The New York Times during their rotations in Iraq. They took time out to discuss the conflict and how it has evolved since 2003. (Listen to their conversation.)

Their wide-ranging discussion covered issues of security, access, their relationships with western colleagues, Iraqi photographers and the Iraqi and American militaries. They also compared notes on their experiences when embedded with American troops, and of operating in plain sight of — and sometimes below the radar of — Sunni insurgents and Shiite militias.

They agreed that the Internet has changed all these relationships and working practices, not only tightening deadlines and increasing workloads but creating an increasing wariness toward photographers among gunmen as they have come to appreciate the speed and scope of the worldwide Web.

The conversation, hosted by The New York Times’s Baghdad Correspondent Stephen Farrell, is divided into three parts: 1. Security: ‘The Best of Times, the Worst of Times.’2. Iraqis and Embeds.3. The Internet.

Joao Silva is a Portuguese-born photographer who has worked for The New York Times as a contract photographer since 2000. The same year he was co-author of “The Bang-Bang Club,” a factual account of news photographers who covered the end of the apartheid era in South Africa. In 2005 he published “In The Company of God,” a photographic book on Iraqi Shiites during and after the 2003 invasion. He is based in Johannesburg. joaosilva.co.za

Max Becherer is a Cairo-based photojournalist who has covered Iraq for The New York Times since 2004. He has also worked in Afghanistan and Pakistan for the Times. He has been represented by Polaris Images since 2004. maxbecherer.com

Franco Pagetti is an Italian photojournalist who has covered the Iraq war since January 2003, mainly on assignment for Time magazine. He has also worked in Afghanistan, the Middle East, the Balkans and Africa. He joined the VII Photo Agency in November 2007. viiphoto.com


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.